Archeogenetyczny obraz dzisiejszych Polaków

Pisałem już wcześniej o bardzo ciekawym narzędziu do analizy autosomalnego DNA swojego oraz archeologicznych próbek. Jest ono dziełem Dawida Wesołowskiego (Davidski) [blog Eurogenes - ja czytam /jurodżins/, ale wiem, że niektórzy traktują tę nazwę jak antyczne greckie imię: Eurogenes, Eurogenesa itd.] a przeglądać i zestawiać dane możemy dzięki narzędziom Vahaduo [diagram PCA oraz kalkulatory aDNA]. Kiedy macie już dane od Davidskiego [trzeba do niego napisać - eurogenesblog (at) gmail (dot) com po angielsku, a potem wysłać raw data i zapłacić przez PayPal]., otrzymacie koordynaty, które wpisuje się do PCA i kalkulatorów tam, gdzie zakładka target

Dzięki nowym funkcjom PCA (Principal Components Analysis) Vahaduo inny specjalista z naszej archeogenetycznej społeczności, EastPole, stworzył tę arcyciekawą analizę (znalazłem ją w komentarzach pod tym bardzo ciekawym artykułem Davidskiego), która pokazuje współczesnych Polaków (czerwone kropy, wśród nich EastPole) na tle innych etniczności naszego współczesnego świata. A na to nałożone są znane próbki archeologicznego DNA z różnych kultur archeologicznych naszych ziem. Można zobaczyć, jak duży jest nasz dystans do społeczności neolitycznych rolników na ziemiach dzisiejszej Polski (TRB - kultura pucharów lejkowatych, Globular Amphora - k. amfor kulistych), a jak dużo mniejszy różnych indoeuropejskich kultur (np. Corded Ware - k. amfor kulistych) ceramiki sznurowej, Unetice - k. unietycka itd.). Z wykresu wynika (zdaje się), że dzisiejsi Polacy są potomkami twórców archeologicznych kultur ceramiki sznurowej, kultury Chłopice-Wesele, kultury unietyckiej - szkoda, że wciąż nie za bardzo znamy aDNA k. łużyckiej, pomorskiej albo przeworskiej. Jesteśmy autochtonami...

Diagram PCA by EastPole (Dec 2020)

Wpisałem koordynaty do tego samego narzędzia dla mnie (RD_scaled) i koleżanki Łucji (Lucja_scaled): 

Znamy w miarę dobrze swoje genealogie i wyniki autosomalne np. z serwisu MyTrueAncestry. Ale PCA pokazuje, że mimo różnić w życiorysach przodków, mimo domieszek innych nacji (ja mam w sobie maleńki ślad bałtyjskich, wikińskich, niemieckich, wołoskich i węgierskich przodków, choć ogólnie, autosomalnie jestem typowym dzisiejszym Polakiem z południa Polski, Słowianinem), tworzymy z innymi "czerwonymi kropami" (z wykresu EastPole) zwartą genetycznie polską społeczność etniczną.

Wrzuciłem też nasze koordynaty do kalkulatorów z tej strony. Oto wyniki dla mnie i Łucji:

Porównanie z dzisiejszymi populacjami świata:

Ja - większe podobieństwo do dzisiejszych Rosjan
("poskrob Rosjanina, znajdziesz Polaka...")


Łucja bliżej Słowaków i Ukraińców

A tu najciekawsze - porównanie z ludźmi kultur archeologicznych:

U mnie więcej podobieństwa do dawnych Słowian Kaganatu Awarskiego

U Łucji przede wszystkim wikingowie pochodzenia słowiańskiego (?)

To jest na pewno pole do dalszych dyskusji, do analiz. Ale chciałem Wam pokazać dwójkę współczesnych Polaków na tle danych z 2020 roku dotyczących autosomalnego DNA dzisiejszego świata i kultur archeologicznych.

P. S. Tutaj podaję swoje wyskalowane koordynaty, gdyby ktoś chciał się ze mną autosomalnie porównywać.

RD_scaled,0.137726,0.129988,0.065619,0.059755,0.037545,0.023706,0.005875,0.007384,0.002863,-0.023144,-0.004384,-0.006744,0.016353,0.018579,-0.012622,-0.008486,-0.004433,0.001774,0.006159,-0.003001,-0.000499,-0.00779,0.006409,0.004097,-0.000359

Komentarze