Gockie matki, słowiańscy ojcowie

Wczoraj w Tygodniku TVP ukazał się bardzo ciekawy artykuł Magdaleny Kawalec-Segond i Artura Martyki "Nasze matki pochodzą z kultur starszych niż rody ojców. Jak Gotki Słowian pokochały". Czytamy w nim:

"„Słowiański pakiet kulturowy” najprawdopodobniej przybył tutaj masowo ze wschodu 1500 lat temu, ale część genów dziedziczymy od populacji trwających tu co najmniej od okresu rzymskiego – 500 lat wcześniej. Jedyne, o co można się pokłócić w dzisiejszym stanie wiedzy, to proporcje tych pakietów. Mamy słowiańskich prastryjów i skandynawsko-germańskich prawujów. Dziś żyjemy w Polsce my, idealny genetyczny patchwork."

Mam dużą satysfakcję, bo Magdalena i Artur (przeczytaj inne ich teksty!) skorzystali z mojej pomocy przy obsłudze Vahaduo (Global25). Przy okazji odkurzyłem mój dawny tekst o Gotach i... Tolkienie (koniecznie zajrzyj tutaj).

Autorem tej autosomalnej mapy jest ph2ter (IA - Iron Age, epoka żelaza)

A zachęcony tekstem z Tygodnika TVP, postanowiłem zbadać, do jakich populacji epoki żelaza najbardziej podobne są moje autosomy, czyli skąd prawdopodobnie przybyli moi przodkowie nad Odrę i Wisłę.

ph2ter przygotował mi mapkę (patrz wyżej) z podobieństwami mojego auDNA (autosomalnego DNA) do autosomów próbek aDNA (starożytnego DNA). I oto jestem z jednej strony przede wszystkim potomkiem Słowian z dzisiejszej Ukrainy, z drugiej potomkiem Germanów, a z trzeciej autochtonów znad Wisły, postsznurowych lokalsów (chodzi o kulturę archeologiczną ceramiki sznurowej, naszych Praindoeuropejczyków). Jest bardzo podobnie jak w artykule Magdaleny i Artura. 

Bałta we mnie zostało bardzo niewiele, choć mam bałtyjską linię Y-DNA (R1a-Y42738*). Germańscy przodkowie są po Głuchoniemcach spod Łańcuta (jestem m.in. potomkiem rodu Kojder < Heider) i po ojcowskiej linii mojego matczynego dziadka Wolffa (R1b-U106).

A tak, dla przypomnienia, wyglądają moje dzisiejsze podobieństwa - względem dzisiejszych populacji jestem modelowym Słowianinem:

Autor - ph2ter

Jeżeli ktoś chciałby mieć koordynaty do Global25, to przeczytaj ten wpis. Jeżeli chcesz test autosomalny, za który płaci się drzewem genealogicznym na 50 osób i 4 pokolenia, to polecam Ancestry.com i ten link

Oto moje matki i moi ojcowie od ok. 1700 r. w Ancestry DNA. Wszyscy moi przodkowie od Gliwic na Górnym Śląsku (najlepsze rolady i kluski!) po Łańcut i Przeworsk w Województwie Ruskim Rzeczypospolitej (tam są najlepsze ruskie pierogi!):

Ancestry.com

Komentarze