Gervaldas "Bērzis" Dārziņš

Mój pruski kolega, Piotr Wārnis Klamann-Lazarewicz pomógł mi wymyślić idealne pruskie imię. Ponieważ Doda Rabczewska nazywa mnie "Panem Elfem", to po prusku będę Bērzis! Bērzis to taki pruski Elf. Bērzis ma fajną literkę ē. Bērzis przypomina Derdzi... Derdzińskiego*. I jest to określenie mojego kochanego drzewa – brzozy.

I znalazłem chyba litewski odpowiednik wikińskiego Ryszarda: Gervaldas, od geras i valdyti 'władać' = 'hojny władca'. Czy Gervaldas to źródło imienia Geralda z Wiedźmina Sapkowskiego?

I jeszcze to...Gdybym został Łotyszem, zmienię nazwisko na Dārziņš 'Ogrodniczak'. Słowo to to zdrobnienie rzeczownika dārzs 'ogród'. Istnieje takie nazwisko i zapewne jest ono pochodnym od nazwy miejscowej "Ogródek". Oznacza 'tego, który mieszka wśród ogródka'.

Polecam Wam też pewien dawny tekst o brzozie, jej znaczeniu mitologicznym i poetyckim. Potolkienujmy trochę.
___________________________
* W różnych miejscach mylą Derdzińskiego z Berdzińskim

Komentarze