Víkingr frá Esthland!
R1a-Y42738 - mój patrylinearny klan

Niech ten wpis będzie zachętą do badania swojego Y-DNA, do testów SNP. 

Mam dziś nowe wieści dla Derdzińskich! Dnia 16 października 2020 w wyjątkowo szybkim tempie YSEQ podało mi wynik! Jestem członkiem "klanu" R1a-Y42738, który ma dziś wśród swoich członków zbadane osoby z Białorusi (2 os.) oraz Norwegii (1 os.). W grupie R1a na FTDNA widzę nawet nazwiska osób należących do tego klanu: z okolic Grodna Semeniuk, z Baszkirii (sic!) w Rosji Rafikow/Rafikowicz. Poznałem też mojego norweskiego kuzyna, Jonasa H. Erstada, którego męscy przodkowie z tej samej, co ja linii żyli w Lande w Ørskog w regionie Møre og Romsdal w Norwegii (Jonas ma drzewo genealogiczne doprowadzone do XVI w.). W projekcie R1a1a and Subclades na FTDNA jest też w naszej grupie Węgier, Ignác Lajos Kacsóh (1887-1957).

To bardzo rozpala moją wyobraźnię, bo jednocześnie prowadzę badania autosomalnego DNA i mam tam zbieżności bałtyjsko-nordyckie (wikińskie). MyTrueAncestry sugeruje potencjalnych moich krewnych z czasów prehistorycznych, z którymi dzielę całe segmenty DNA. Mam ich sporo i są to dawni "znajomi" (bo występują też w innych zestawieniach). Z wikingów i Bałtów mam takie dopasowania:

Wikingowie: Sigtuna stg026 (1100 r. Sigtuna, Szwecja), NNM-A1 (935 r. Islandia), VK53 (975 r., Gotlandia, VK156 (wiking z Bodzi, z którym mam zbieżność Y-DNA!)

Bałtowie: Kivutkalns207, Kivutkalns19, Kivutkalns215 (660-590 r. przed Chr. Łotwa), X11 (960 przed Chr. Estonia), Oeselian X04 (420 r. przed Chr., Saarema - moja haplogrupa!), X08 Cist-Grave Estonia Bronze Age (860 przed Chr.).

Ciekawie prezentuje się Saarema i ludność, którą określa się jako Oeselianie czyli Víkingr frá Esthland 'Wikingowie z Estlandu/Prus' (zobacz tutaj i tutaj). Pisałem też już o moich wikińskich "kuzynach" tutaj. Zobaczmy jak wędrówkę męskich nosicieli tych mutacji Y-DNA pokazuje SNP Tracker (patrz wyżej)

Tak wygląda następowanie po sobie mutacji w ciągu chronologicznym (kliknij żeby powiększyć):

Najwięcej w tym klanie na obecną chwilę mamy Białorusinów, potem Norwegów, następnie Rosjan i Polaków.

Mutacja R-Y42738, została potwierdzona!

Komentarze

  1. Odpowiedzi
    1. Drogi Lómendilu, najbardziej polecam https://www.familytreedna.com/ czyli FamilyTreeDNA. Tam można zbadać i linię męską Y-DNA, i autosomalne DNA (auDNA) w formie "Family Finder". Mnie takie badania pozwoliły znaleźć dalszych krewnych, którzy są w systemie, rozszerzyć swoje drzewo genealogiczne.

      Usuń

Prześlij komentarz