Dziopakowie z Ruskiej Wsi, Derdzińscy z Jaćwieży...

Dzięki serwisowi Geneteka znalazłem właśnie brakujące w moim drzewie dane na temat moich prapradziadków spod Rzeszowa. Wyciągam z niepamięci Błażeja Dziopaka i jego żonę Mariannę oraz Jakuba Pękalę i jego żonę Katarzynę. Byli oni rodzicami moich pradziadków: Józefa Dziopaka i Agaty Pękali z Ruskiej Wsi. Józef i Agata Dziopakowie to rodzice mojej babci Helenki z Łańcuta, która wyszła za Edwarda Derdzińskiego i była mamą mojego taty, Stanisława.

Akt dotyczy chrztu małego Stasia Dziopaka z Ruskiej Wsi, który urodził się 8 kwietnia 1895, ochrzczony był 15 kwietnia tamtego roku i niestety zmarł 8 lipca 1897 roku. Być może mój tata otrzymał imię aby upamiętnić małego braciszka swojej mamy?


A myśląc o samych Derdzińskich, łącząc swoje badania genetyczne (które moich męskich przodków wywodzą z plemion Bałtów - zapewne Prusów lub Jaćwingów) z tym, co podają nam źródła genealogiczne, dochodzę do wniosku, że prawdopodobnie wszyscy Derdzińscy w Polsce pochodzą z północnej części dzisiejszego Podlasia, z ziem dawnych Jaćwingów - że są w zasadzie spolonizowanymi Jaćwingami. W dawniejszych czasach, w XVIII w., Derdzińscy mieszkali głównie w okolicy dzisiejszego Augustowa, w wiosce Turówka, w Bargłowie itd. Teraz nie dziwi mnie nazwa Derdzini na dzisiejszej Łotwie... Derdzińscy migrowali zapewne (być może przed rosyjską branką) do Galicji (gdzie mieszkali moi Derdzińscy przodkowie), ale też w okolice Konina (dawny zabór rosyjski) i być może także na Inflanty - stąd nazwa wioski i jeziora Derdzini.


Komentarze