Więcej o moich śląskich przodkach (XVIII-XIX wiek)

1745 i prawdopodobny widok pierwotnej pilchowickiej fary,
kościoła (częściowo?) drewnianego
(Rys. Friedrich Bernhard Werner)
Ostatnio dzięki kolejnym indeksacjom ksiąg parafialnych z Pilchowic odkryłem więcej szczegółów na temat moich XVIII-wiecznych matczynych przodków, o rodzinie Wolff (czasem Wolf).

Okazuje się, że mój praprapradziadek Johann (Jan) Wolff żył w latach 1782–1845, był murarzem (Maurer) i garncarzem (Krüger) w Pilchowicach. W innych dokumentach opisywany jako zagrodnik (Gärtner), czyli posiadał dom z polem/ogrodem. Miał żonę Joannę Kwaśnik i 8 dzieci: Johanna (to on zapewne był stolarzem i podoficerem, który zginął w 1870 we Francji – patrz tutaj), Georga, Franza, Mariannę, Caspra, Antona (mojego prapradziadka, który przeniósł się z Pilchowic do Szopienic z całą swoją rodziną), Johannę i Margaretę! Ależ odkrycie!

Zapis o pogrzebie praprapradziadka Johanna Wolffa z 1845
Jego rodzicami byli Joseph (Józef) Wolff i Catharina (Katarzyna) z domu Sekuła. Niżej zapis o pogrzebie mojej praprapraprababci Katarzyny Wolff, z którego dowiadujemy się, że żyła ona w latach 1738-1823 i zmarła jako wdowa po Josephie (musiał umrzeć przed 1823, a po 1790, gdy urodził się jego najmłodszy i chyba szybko zmarły synek Jakub Wolff). O samej Katarzynie Sekule dowiadujemy się więcej ze spisu spowiadanych i komunikowanych w XVIII wieku (1764, 1768, 1773, 1774). Występuje tam Maciej (Matthais/Mathay) Sekuła, cieśla (Zimmermann) na dobrach chłopskich (Bauer Gutt), który zmarł przez 1768 i jego żona Józefa (Josepha), z domu Czech, a ich dziećmi są: Józefa, Katarzyna (czyli moja praprapraprababcia), Andrzej i Maciej oraz najmłodsza Agnieszka (która zmarła w dzieciństwie). 

Wśród dzieci Józefa i Katarzyny Wolffów są: mój praprapradziadek, Johann (Jan) Wolff, pilchowicki zagrodnik i murarz oraz starszy Franz (Franciszek) i młodsza Francisca (Franciszka), która wyszła za mąż za Matthiasa (Macieja) Kubassę, pilchowickiego murarza. Coraz więcej wiem o mojej rodzinie! Obracamy się w środowisku pozacechowych, przypisanych do domeny pańskiej murarzy i cieśli.

  
Nie udało mi się na razie znaleźć aktu chrztu Jana, syna Józefa Wolffa. Znalazłem za to chrzest jego brata, Franciszka z 6 października 1783, gdzie mój prapraprapradziadek opisany jest jako casarius czyli chałupnik:


Znalazłem też młodszego brata mojego praprapradziadka Jana Wolffa, Jacoba (Jakuba), który zapewne zmarł w dzieciństwie. Ochrzczono go w pilchowickiej farze w 1787.


Jak dotąd nie znalazłem wzmianki o moich Wolfach w Pilchowicach sprzed 1783. Możliwe, że w związku z rozbudową majątku hrabiów Węgierskich, panów Pilchowic, Joseph Wolff przybył po prostu do miasteczka skądś indziej i ożenił się około 1782 z Katarzyną Sekuliną.

A teraz akt chrztu mojego prapradziadka, syna Johanna i Joanny z domu Kwaśnik. Mój prapradziadek nazywał się Anton (Antoni) Wolff. Człowiek ten ze swoją rodziną (w tym z najmłodszym dzieckiem, moim pradziadkiem Rudolfem) przeniósł się na przełomie XIX i XX wieku do Szopienic (mieszkał wpierw prawdopodobnie przy Rawastraße nr 24, a potem na szopienickiej Morawie w kolonii górniczej Kopalni Mysłowickiej). Antoni Wolff urodził się w 1830 r.


Komentarze

Prześlij komentarz